dinsdag 24 maart 2009

Zandzeepsodemineraalwatersteenstralen



Zandzeepsodemineraalwatersteenstralen is een werkwoord van 37 letters dat in de dertiende editie (uit 1999) van de dikke Van Dale is opgenomen.
Het heeft vanwege zijn lengte een cultstatus en werd in 1994 geïntroduceerd door de Vlaamse auteur Herman Brusselmans, die het gebruikte in zijn roman
`Het oude nieuws van deze tijden`.
Het woord betekent volgens Van Dale in de volkstaal: `opsodemieteren`, `opdonderen`, `ophoepelen`.

Nu een vraagje voor jullie.
Wat bedoel ik met een brinkel?
Ik kon niet uit mijn woorden komen toen ik probeerde iets te zeggen.

14 opmerkingen:

  1. Goh... dat je dat niet wéét ...
    Een brinkel is onstaan toen men vroeger op het marktplein, de brink , van een dorp stof verkocht per el , men nam de maat niet zo nauw en vandaar dat een onnauwkeurige meter een brink-el heet .het streepje er tussen is ondertussen verdwenen .
    Het woord stamt uit de tijd van "de duimzuiger "juist iemand die dit soort verhaaltjes uit z'n duim zuigt ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik ken wel brinky, da's 'n heeeeeel lekker chocoladekoekie!

    ; )

    en dat woord, tja, wat zal ik er 's van zeggen..
    niks?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hahah, ik dacht toch even dat Riet het serieus meende ..leuk gevonden !

    Brinkel .. wauw en brood winkel ?

    Fijne avond, Elise

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Haha, sluit me geheel aan.
    Fijne dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Brinkel? Geen idee! Trouwens het woord zandzeepsodemineraalwatersteenstralen is wel een heel mooi woord voor galgje!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Brinkel, eummmmm ik vond broodwinkel wel goed gevonden en brinky ookkkk, kan verder niets verzinnen...
    Groetjes, Barbara

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat woord is niet alleen goed voor galgje wat denk je van schrbble. Als je dan geen 3x woordwaarde hebt.........

    groeten Inge

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Sjemig, wat een woord! Oudste heeft een tijd van naäpen gehad en op een gegeven moment werden wij daar zo simpel van dat we 'afvalwatercoëfficiëntentabellenboekje' tegen haar zeiden. Daar had ze niet van terug!

    Leuke kop, ook gek op klaprozen zie ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Brinkel. Dat iemand met een bril en een twinkel in de ogen! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Brinkel.... hmmmm ik zou het niet weten maar vind de eerste reactie het meest relevante :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Geweldig, dat lange woord! En een hoopvol idee dat auteurs serieus invloed hebben op Van Dale ;-)

    Met "brinkel" bedoelde je vast brillenwinkel. Toch?

    Liefs van Martine

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Een brillenwinkel misschien :-D haha

    BeantwoordenVerwijderen
  13. i`m your permanent reader now

    BeantwoordenVerwijderen