maandag 28 april 2008

Ik heb dus niet gescrapt

Vooral niet doorlezen.

Voltooid deelwoord
Wordt gebruikt om de voltooid tegenwoordige tijd, de voltooid toekomende tijd en de voltooid verleden tijd te vormen.

gescrapt

Onvoltooid tegenwoordige tijd (ott)
Deze tijd geeft een handeling weer die op het moment van spreken plaatsvindt.

ik scrap
jij scrapt
hij scrapt
wij scrappen
jullie scrappen
zij scrappen


Voltooid tegenwoordige tijd (vtt)
Wordt gebruikt voor handelingen die gezien vanuit het moment van spreken in het verleden plaatsvonden en afgerond zijn.

ik heb gescrapt
jij hebt gescrapt
hij heeft gescrapt
wij hebben gescrapt
jullie hebben gescrapt
zij hebben gescrapt


Onvoltooid verleden tijd (ovt)
Deze geeft een handeling weer die in het verleden plaatsvond, en waarvan het `afgerond zijn` niet nadrukkelijk aanwezig is.

ik scrapte
jij scrapte
hij scrapte
wij scrapten
jullie scrapten
zij scrapten

Voltooid verleden tijd (vvt)
wordt gebruikt voor handelingen die vanuit het verleden gezien in het verleden plaatsvonden en al afgerond waren.
ik had gescrapt
jij had gescrapt
hij had gescrapt
wij hadden gescrapt
jullie hadden gescrapt
zij hadden gescrapt


Onvoltooid tegenwoordige toekomende tijd (ottt)
Deze tijd geeft een handeling weer die in de toekomst plaats zal vinden.
ik zal scrappen
jij zult scrappen
hij zal scrappen
wij zullen scrappen
jullie zullen scrappen
zij zullen scrappen


Voltooid tegenwoordige toekomende tijd (vttt)
Wordt gebruikt voor handelingen die gezien vanuit het moment van spreken in de toekomst plaatsvinden en afgerond zijn.

ik zal gescrapt hebben
jij zult gescrapt hebben
hij zal gescrapt hebben
wij zullen gescrapt hebben
jullie zullen gescrapt hebben
zij zullen gescrapt hebben


Onvoltooid verleden toekomende tijd (ovtt)
Wordt gebruikt voor handelingen die gezien vanuit het moment van spreken in het verleden plaats hadden kunnen vinden.
ik zou scrappen
jij zou scrappen
hij zou scrappen
wij zouden scrappen
jullie zouden scrappen
zij zouden scrappen


Voltooid verleden toekomende tijd (vvtt)
Wordt gebruikt voor handelingen die gezien vanuit het moment van spreken in het verleden plaats hadden kunnen vinden en afgerond zijn.

ik zou gescrapt hebben
jij zou gescrapt hebben
hij zou gescrapt hebben
wij zouden gescrapt hebben
jullie zouden gescrapt hebben
zij zouden gescrapt hebben


Gebiedende wijs
bv. `Ga weg!`
scrap

6 opmerkingen:

  1. Verveel jij je ?

    Fantastisch, vooral die gebiedende wijs.

    Scrap zelf !

    Elise

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En ooit was er een tijd dat wij niet scrapten :):)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk, je ziet wel er wordt toch gelezen....haha

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hahahahahahahaha je bent nog een vorm vergeten (welke dat dan ook mogen zijn): Je zult toch wel gaan schrappen? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. oftewel, je komt niet aan scrappen toe, maar wel aan een lang logje over *kuch* taal ? ; )

    BeantwoordenVerwijderen